programmaweekend28-30juni24

WIE IN HET LAATSTE WEEKEND

TROMGEROFFEL… het laatste weekend komt er alweer aan, voor we van start gaan met de zomerweken. De planning van het weekend van 28-30 juni ziet er als volgt uit:

 

 

VRIJDAG

Vanaf 15.00 uur Aankomst
21.00 uur Concert: Enescu Octet
Maurice Boer, Sterre Leufkens, Jan Lodewijk Eshuis, Judith Eisenhardt (viool), Bram Faber, Loeka Hopman (altviool), Eva Mos, Kasper Stern (cell0)

 

 

ZATERDAG

10.15 tot 12.30 uur & 14.30 tot 17.00 uur Workshops
22.00 uur live muziek:
 Frank Montis & band

Frank Montis (Hammond & zang), Bas Kloosterman (bas), Pim Dros (drums), Jorn ten Hoopen (gitaar)

 

 

ZONDAG

10.15 tot 12.30 uur & 14.30 tot 16.30 uur: Workshops

 

Welke medewerkers ingepland zijn om de programma’s te verzorgen, kun je op de ACTUELE INFO pagina lezen.

NB: een keuzeprogramma houdt in dat je elke ochtend ter plekke kiest welke workshop je gaat volgen uit het op dat moment gepresenteerde aanbod.

 

Download de weekendinformatie.

 

Over Georges Enescu en zijn Octet

Georges Enescu (1881-1955) was een wonderkind op de viool en ook op de piano. Hij ging op zevenjarige leeftijd naar het conservatorium van Wenen en studeerde op zijn dertiende af. Het jaar daarop vervolgde hij zijn studie aan het conservatorium van Parijs. Hij werd vioolvirtuoos en beroemd vioolleraar, maar legde zich ook toe op het componeren.

Het Octet, voltooid in 1900, werd vier jaar later gepubliceerd. Het uitgebreide hoofdthema van het openingsdeel ‘Très modéré’ maakt duidelijk dat de componist een episch stuk voor ogen heeft. Het explosieve tweede deel, zoals de titel duidelijk aangeeft, ‘Très fougueux’, is een grootse fuga. Het prachtige langzame deel ‘Lentement’ dat volgt heeft de vorm van een mysterieuze nocturne. De finale, ‘Movt de Vals bien rhthmé’, is een buitengewone en wilde wals die veel van de thema’s uit de eerdere delen combineert tot een verbluffend geheel.

Georges Enescu’s Octet voor strijkers werd geprezen als een verbazingwekkende prestatie voor een jonge man van negentien, en dat is het ook. Dit epische werk combineert de muzikale taal van de laatromantiek met de opkomende nieuwe taal van de polyfonie. Enescu schreef dat hij van plan was een enorm werk te creëren en gaf toe dat het behoorlijk moeilijk was om te bereiken. “Geleidelijk vulde mijn manuscript papier met aantekeningen.” Maar het uiteindelijke resultaat was werkelijk verbluffend.

eerlijk DELEN