bernsteinCandideVoltaire

Bernsteins Candide

De mezzosopraan Henriette Schenk en de pianist Paul Prenen gaan in de allereerste week van Buitenkunst (6-13 juli) gedeeltes uit operette Candide uitvoeren. Een zeer veelzijdig muziekstuk, dus of je nu een jazz- of operazanger bent, wees welkom!

Wat achtergrondinformatie:
Waarom is er zoveel ellende in de wereld? Volgens Voltaires Candide is er geen reden te vinden. Het enige wat ons rest, is ons geluk in eigen hand nemen.

De Franse schrijver en filosoof Voltaire (1694-1778) schreef in 1759 het literair-filosofische en humoristische verhaal Candide. In 1956 maakte de Amerikaanse componist Bernstein (daarna bekend van West Side Story ’57) hier de komische operette van, die in première ging op Broadway.
Het verhaal: De lieve maar onnozele Candide woont op het kasteel van de Baron, waar hij samen met de dochter van de baron (Cunégonde) en haar broer, lessen volgt van professor Pangloss, de leraar en filosoof op het kasteel. Maar omdat Candide Cunégonde zoent wordt hij uit het kasteel verbannen en begint zijn reis door de wereld waarin hij de meest vreselijke dingen meemaakt (aardbevingen, oorlog, fanatisme, kannibalisme, martelingen, schipbreuk, e.d.). Wat er ook gebeurt, Professor Pangloss blijft Candide antwoorden: ‘Wij leven in de beste mogelijke wereld’.

Voltaire gaf met zijn verhaal een kritisch antwoord op deze laatste uitspraak, afkomstig van de Duitse filosoof Leibniz (1646-1716). (God had geen betere wereld kunnen scheppen dan de onze. Vanuit menselijk perspectief lijkt het alsof de wereld vol ellende zit, maar vanuit Gods perspectief kan het kwaad een hoger doel dienen.) De oplossing van Candide is: “il faut cultiver notre jardin”. Wij moeten onze tuin bewerken. De wereld om ons heen – die zeker geen paradijs is – onderhouden en verbeteren zodat ze leefbaar wordt. Wij moeten zelf iets van de wereld en ons leven maken, en ons geluk in eigen hand nemen.

Bernstein maakte van dit verhaal een meesterlijk muzikaal drama met veel humor en schitterende melodieën. Allerlei muziekgenres passeren de revue: van klassieke koorstukken tot een Weense wals, van een aria tot een swingend musicalduet met kermis of circusachtige sferen. Het zit barstens vol klinkende dissonanten. Ook hoor je Stravinsky-invloeden, maar dan met meer melodie. Meer dan genoeg stof dus voor een veelzijdige, levendige zangweek!

 

eerlijk DELEN

Share on facebook
Share on twitter