Formeel beschouwd is beeldende kunst materie die vorm en betekenis krijgt. We maken gebruik van drie dimensies en suggereren een vierde. Laten wij een stap verder gaan en de vierde dimensie als onderwerp nemen en vormgeven. In de kunstgeschiedenis zijn er voorbeelden te over: Andy Warhol’s film ‘Sleep’, de tijdsopnamen van Edward Muybridge, ‘datepaintings’ van Onkawara, de landschappen in verschillende seizoenen van Ger Dekkers, de bladtekeningen van herman de vries. De lijst is eindeloos, als de tijd. In deze week zullen we buiten de (bos)paden treden en onderzoeken hoe tijd als factor kan worden vormgegeven. Tekeningen van de avond, van de nacht, de ochtend… Schilderen beschouwen als een geologisch principe, het stapelen van lagen verf. Wat is de relatie tussen een vierkante decimeter en een uur, twee uur? Hoe verhoudt zich een meter tot een halve dag? Hoe zijn de uren van de dag gekleurd? De wekker als maat der dingen?
- Meer van Sonia Rijnhout