Transition

Transition 1, kleurpotlood op papier, 42 x 59,4 cm, 2021.

 

Een niet eerder gepubliceerd beeld uit de nieuwe serie Transition waar Cathelijn van Goor momenteel aan werkt.

 

Cathelijn: “Net als in de eerdere series, Glitches, Rare Digital Phenomena en My Digital Backyard, is dit werk gebaseerd op bijzondere plekken die ik heb gevonden tijdens mijn digitale reizen met Google Streetview en Google Maps.

In de series Glitches en Rare Digital Phenomena heb ik als een klassieke ontdekkingsreiziger een nieuw ontdekt gebied opgetekend, dat was ontstaan door een storing in de opnameapparatuur van Google Streetview waardoor een stuk land van ruim 16 kilometer foutief in kaart werd gebracht. Dit resulteerde in een landschap vol wonderlijke vormen en kleuren.”

 

Inmiddels heeft Google de fout hersteld en zou je deze series kunnen zien als een tijdsdocument. Haar volgende serie, My Digital Backyard, toont de techniek die nog niet geavanceerd genoeg is om een kloppende weergave van de realiteit te maken. Bomen lijken op abstracte glazen sculpturen waarin een boom gevangen zit of op geometrische bouwsels waarbij de boom als een platte tekening op een driedimensionale vorm is geplakt.

 

Cathelijn: “Deze beelden reflecteren voor mij het idee dat de natuur moet wijken voor de technologische vooruitgang. In Transition is dit idee nog steeds belangrijk, alleen laat ik nu op een andere, rigoureuzere wijze de beeldtaal van de wezenlijke en de digitale wereld met elkaar strijden om aandacht. Transition laat momentopnames zien van een wereld die een transformatie doorgaat. Een oude, natuurlijke en een nieuwe, digitale wereld trekken aan elkaar in een dans tussen behoud en verandering. In sommige tekeningen wordt de wezenlijke wereld als kauwgom uiteen getrokken en in andere lijkt deze te ex- of imploderen. Of de natuur (-getrouwe weergave) of de digitale versie terrein wint, verschilt per beeld, maar is in de meeste bevroren momenten van chaos nauwelijks te ontwarren.”

Cathelijn van Goor

Cathelijn van Goor heeft zich na haar afstuderen met name toegelegd op het maken van tekeningen.
De belangrijkste vraag in haar werk is in hoeverre technologische ontwikkelingen daadwerkelijk de vooruitgang opleveren die ze beogen. Om onderzoek te doen naar de gevolgen van de snelle ontwikkelingen in grote moderne steden heeft zij onder meer Tokyo, New York, Delhi, Shanghai, Beijing en Hong Kong bezocht. In 2012 woonde ze voor vijf maanden als artist-in- residence bij het CEAC in Xiamen, Zuid China. Voor haar meest recente werk struint ze het internet af naar beelden die iets kunnen vertellen over de keerzijde van het menselijk verlangen naar verbetering.
Haar werk was te zien bij diverse exposities in binnen- en buitenland en is opgenomen in museale en particuliere collecties. Ze wordt tevens ondersteund in haar werkzaamheden door het Mondriaan Fonds.

eerlijk DELEN