HH 79 – Het Internet (Aan het einde van de wereld)

Digitale tekening met fotografie.

 

Dit is een tekening uit de serie ‘Aan het einde van de wereld‘. We zien een tafereel waar twee mensen wat ongemakkelijk bij een Apple Performa 630 staan: Hans zijn eerste computer in 1996.

De eerste drie jaar dat Hans de computer had, was hij verdwaald in alle geluiden en mogelijkheden. Iets waar veel mensen tegenaan lopen. Toen hij zijn weg hierin vond werd hem duidelijk dat digitale kunst een enorme potentie heeft, terwijl het edele analoge handwerk daarin en daarbuiten net zo belangrijk is.

 

Tijdens zijn eerste schreden in het naar buiten brengen van zijn beeldende kunst in 2018 ontdekte hij dat wat over het werk gezegd word misschien wel belangrijker is dan het werk zelf. Hans zegt daarover: “Ik kan achteraf wel iets bedenken over de inhoud van zo’n beeld, maar ik ben daar in het proces niet bewust mee bezig. Ik kan wel van alles verzinnen, maar ‘kunst’ is voor mij een vraag of, zo je wilt, een open ruimte, wat ongemakkelijk en met humor, een steeds herdefiniëren wat schoonheid is.”

 

Op de vraag ‘Maar waarom kies je dit beeld?’ antwoordt Hans:

Zie het als een vorm van geschiedschrijving. Het is het beeld van de ‘aanvaarding’ van de digitalisering van mijn omgeving en de wereld. Ik heb daar voor mijn gevoel lang over gedaan. Wat een sterk contrast is met het aanvaarden en integreren van de digitalisering in mijn werk, wat in mijn muziek al vrij snel plaats vond namelijk.”

Hans Hasebos

Hans Hasebos is slagwerker en componist (van klassiek tot jazz), voor ensembles, theater en film. Laatste jaren is hij veel bezig met het maken van digitale kunst. Muziek en beeldend maken in de digitale wereld zijn voor Hans een vergelijkbaar proces: laten gebeuren en dan slijpen en heroverwegen tot het af is.

eerlijk DELEN