Beeldhouwateliers heeft Esther de Jong altijd fascinerend gevonden. Ze speurt ze nieuwsgierig af: het meubilair, rondslingerend gereedschap, de verschillende materialen die gebruikt worden en met name: alle opzetten van beelden waar nog eindeloos aan gesleuteld gaat worden. Hier komt alles samen; het proces, de tijd, kennis, ervaring en de mogelijkheden die het beeld in zich heeft. Dat maakt het tonen van onaf werk interessant. Al doet Esther dat zelden.
Deze sculptuur (Big Bird) bestaat niet meer. Alleen de foto toont nog de belofte dat het beeld in zich had.
Esther: “De inspiratie voor Big Bird is een foto die ik ooit gezien heb van een pasgeboren kaketoe, een hulpeloos roze wezentje zonder vleugels of veren wat gefotografeerd is in een handpalm. Dit wezentje raakte mij door de onmetelijke kwetsbaarheid ervan maar tegelijkertijd heeft het al alles in zich om uit te groeien tot iets groots en magnifieks. Door de verhoudingen van het diertje (o.a. buitenproportioneel grote poten) zie je het potentieel van het dier.
Ik heb er een klein beeldje van geboetseerd waar die tweeledigheid goed in zat, daarna heb ik er een bronzen versie van gemaakt en weer later wilde ik een grote uitvoering hiervan maken. En hoewel er in het maakproces heel veel mooie fases voorbijkwamen, werkte dit beeld uiteindelijk niet. Het werd grotesk. Wat het in eerste instantie zo charmant maakte werd tenietgedaan door het formaat van dit beeld.”